آداپتور و انواع آن

شما پس از خواندن مقاله آداپتور و انواع آن به اطلاعات زیر دست خواهید یافت :

 

1- ولتاژ AC و ولتاژ Dc چیست؟

2- آداپتور چیست؟

3- تفاوت آداپتور با ترانس چیست ؟

و در ادامه مقاله به بررسی آداپتور های آبگرمکن های بوتان و نحوه تست آنها خواهیم پرداخت و همچنین به شما آموزش خواهیم داد چگونه به جای آداپتور ، در مواقع نیاز از باتری برای راه اندازی آبگرمکن استفاده نمایید.

1-ولتاژ AC و ولتاژ DC چیست؟

از اونجایی که بسیاری از شما عزیزان ممکنه رشته تون برق نباشه و از اصطلاحات اون اطلاع چندانی نداشته باشید سعی میکنم مطالب رو به زبان کاملا ابتدایی و راحت بیان کنم تا باعث فهم بهتر برای همه بشه.

منظور از ولتاژ متناوب همون برق شهر هست ، درواقع ولتاژ متناوب به ولتاژی گفته میشه که مقدار اون در بازه زمان مدام کم و زیاد میشه و بطور مستمر به سمت مثبت و منفی تغییر مسیر میده.

 

به عکس زیر نگاه کنید : 

 

tasisatic.ir_blog_Voltage-AC

tasisatic.ir_blog_Voltage-AC

همونطور که تو عکس بالا میبینید ولتاژ در بازه زمانی مدام از سمت مثبت نمودار به سمت منفی و برعکس در حال تغییر کردنه ، به همین دلیل به این ولتاژ ، ولتاژ AC گفته میشه.

دقت کنید که ولتاژ AC انواع مختلفی میتونه داشته باشه و ممکنه مانند عکس بالا موج سینوسی داسته باشه و یا ممکنه ولتاژ متناوب با طول موج مربعی باشه .

درواقع تنها فاکتوری که باعث تفاوت ولتاژ متناوب و مستقیم میشه اینه که ولتاژ متناوب بطور مداوم از سمت مثبت نمودار به سمت منفی نمودار تغییر مسیر میده ولی ولتاژ مستقیم فقط در یک سمت نمودار قرار داره .

به عکس های زیر نگاه کنید :

tasisatic.ir_blog_DC_Voltage

tasisatic.ir_blog_DC_Voltage

 

خب همونطور که تو عکس بالا میبینید ولتاژ مستقیم با موج مستقیم رو داریم ، باید بدونید ولتاژ مستقیم بی خطر هست و امکان برق گرفتگی با این نوع ولتاژ وجود نداره ، به همین دلیله که وقتی سر فیش آداپتور رو توی دستمون میگیریم برقمون نمیگیره.

tasisatic.ir_blog_DC_Voltage_Square

tasisatic.ir_blog_DC_Voltage_Square

 

خب تو این عکس مشخص شد که ولتاژ مستقیم میتونه طول موج مرعی هم داشته باشه و یا حتی ممکنه طول موج سینوسی داشته باشه ولی نکته مهم اینه که ولتاژ مستقیم یا همون DC طول موجش فقط توی یه قسمت نموداره یعنی اینکه طول موج اون یا فقط تو قسمت مثبت نمودار هست و یا فقط توی قسمت منفی نمودار.

tasisatic.ir_blog_Voltage-AC_Square

tasisatic.ir_blog_Voltage-AC_Square

 توی عکس بالا هم کاملا مشخصه که ولتاژ متناوب هم میتونه شکلهای مختلفی داشته باشه و نکته مهم توی ولتاژ متناوب اینه که مدام از سمت مثبت نمودار به سمت منفی نمودار تغییر میکنه.

 

نتیجه گیری از این مبحث : ولتاژ متناوب خطر برق گرفتگی داره ولی ولتاژ مستقیم این خطر رو نداره .

در ولتاژ متناوب طول موج در هر دو سمت نمودار یعنی هم مثبت و هم منفی وجود داره و مدام در حال کم و زیاد شدنه ، اما در ولتاژ مستقیم این طول موج فقط در یک قسمت نمودار هست.

 



 

2- آداپتور و انواع آن

 

آداپتور در واقع نوعی ترانسه کاهنده س که با توجه به نیاز ، میتونه ولتاژ متناوب شهری رو به ولتاژ مستقیم تبدیل کنه تا بتونیم از اون در وسایل الکتریکی استفاده کنیم.

 

آداپتورها معمولا ولتاژ برق 220 رو به ولتاژی بین 3 تا 12 ولت کاهش میدن و جریان آداپتور ها با توجه به نیاز میتونه بین 300 میلی آمپر تا 10 آمپر متفاوت باشه.

 

قسمت سوکت آداپتورها نیز میتونه به دو صورت نری یا مادگی باشه . همچنین نوعی از آداپتورها در بازار موجوده که میتونیم ولتاژ اونو به دلخواه تنظیم کنیم که این مدل آداپتور به آداپتورهای چند کاره یا چند منظوره معروفه.

 



3- تفاوت آداپتور با ترانس : 

همونطور که گفتیم آداپتور نوعی ترانس کاهنده س ، اما تفاوت اساسی که با ترانس داره اینه که در آداپتورها ، کاهش ولتاژ بصورت الکتریکی و بوسیله ترانزیستور انجام میشه اما در ترانسها بصورت القای مغناطیسی .

 

آداپتورها هنگام کاهش ولتاژ ، موج سینوسی AC را برش میزنن و اگه خروجی آداپتور رو به دستگاه اسیلوسکوپ ( موج سنج ) وصل کنیم ، شاهد برش خوردن موج هستیم که بهینه نیست .

 

ولی در ترانسها بدلیل استفاده از خاصیت القایی این اتفاق نمی افته و موج کاملا سینوسی هست و حتی در بعضی موارد باعث ترمیم طول موج میشه ، و به همین دلیله که در دستگاههایی که طول موج خیلی مهمه ( مثل لپ تاپ ) ، از ترانس استفاده میشه.

 

باید بدونید ترانس رو با نام ترانسفورماتور نیز خطاب میکنن و به دو دسته ترانس کاهنده و ترانس افزاینده تقسیم میشه.

 

ترانس کاهنده به ترانسی گفته میشه که ولتاژ برق رو کم میکنه و ترانس افزاینده دقیقا برعکس ، یعنی ترانسی هست که ولتاژ برق رو افزایش میده.

 

اما اینجا چون بیشتر بحص ما روی آداپتورهای آبگرمکن دیواری هست پس موضوع رو بیشتر ادامه نمیدیم و میریم سراغ آداپتورهای مربوط به آبگرمکن دیواری.

 



 

4- آداپتورهای آبگرمکن دیواری چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

 

مهمترین فاکتور در مورد آداپتور های آبگرمکن دیواری که در 95 درصد موارد مربوط به آبگرمکن های بوتانه  ، فابریک بودن آداپتور هست که حتما حتما باید ساخت کارخانه سازنده همون مدل آبگرمکن باشه.

برای مثال اگه آبگرمکن شما مدل 3215 بوتانه باید حتما از آداپتور فابریک شرکت بوتان برای تغذیه این آبگرمکن استفاده کنید.

آداپتورهای هر کارخونه ، متناسب با نوع آبگرمکن های اون کارخونه طراحی شده و مقدار ولتاژ و جریان عبوری از آداپتور دقیقا متناسب با میزان تحمل برد اون دستگاه هست.

ولتاژ کاری آداپتور بوتان 3 ولت DC  و جریان اون از نظر تئوری 500 میلی آمپره اما در عمل بعد از گرفتن جریان آداپتور بوسیله مولتی متر متوجه شدیم که معمولا جریانی بین 500 تا 900 میلی آمپر رو از خودشون عبور میدن و این دقیقا همون جریان قابل تحملی هست که برای برد آبگرمکن تعریف شده.

 

تاکنون آداپتورهای بوتان 3 نسل تغییر کرده و به شکل امروزی در اومده ، دقت کنید که بعضی از آداپتورهای مشابه و بی کیفیت توی بازار هست که کاملا مشابه آداپتور بوتانه با این تفاوت که معمولا LED روی این آداپتور ها سبز رنگ هست.

با توجه به اینکه این آداپتورها جریان استاندارد رو به آبگرمکن نمیده ، توصیه اکید میکنیم که از این مدل استفاده نکنید ، چونکه باعث سوختن برد و شیر برقی آبگرمکن میشه و باعث هزینه اضافه برای ما میشه.

 

در عکس پایین نمونه ای از آداپتور فابریک بوتانی رو برای شما قرار میدیم تا موقع خرید ، حتما این موضوع رو مد نظر قرار بدید و آداپتور اصل رو خرید کنید. ( سعی کنید قطعات یدکی رو فقط و فقط از نمایندگی مجاز بوتان خرید کنید تا از اصالت قطعه مطمئن باشید )

tasisatic.ir_آداپتور 3215 اصل

آداپتور آبگرمکن بوتان

 

همونطور که میبینید LED این آداپتور قرمز رنگ هست و لوگوی بوتان روی اون قرار داره و ولتاژ خروجی اون 3 ولت 500 میلی آمپر درج شده.

 

آبگرمکن 3215i قسمت پشت

آداپتور آبگرمکن 3215

 

نکته مهم بعدی موقع خرید آداپتور بوتانی ، سوکت اونه .

این سوکت حتما باید سوکت نری باشه و نباید از آداپتورهایی دارای سوکت ماده گی هستن استفاده کرد.

 



 

5- آموزش تست آداپتور آبگرمکن بوتان :

 

برای تست آداپتور ،دوشاخی آداپتور رو به برق وصل میکنیم  و بوسیله مولتی متر آداپتور رو تست میکنیم.

مرحله اول : اول از همه مولتی متر رو روی وضعیت ولتاژ DC تنظیم میکنیم .

 

tasisatic.ir_تنظیم-سلکتور-مولتی-متر-روی-ولتاژ-dc

tasisatic.ir_تنظیم-سلکتور-مولتی-متر-روی-ولتاژ-dc

 

مرحله دوم : فیش سیاه مولتی متر رو در قسمت مشترک مولتی متر و سیم قرمز اون رو در قسمت ولتاژ قرار میدیم.

 

 

tasisatic.ir_اتصال-سوکت-های-مشترک-و-ولتاژ-مولتی-متر

tasisatic.ir_اتصال-سوکت-های-مشترک-و-ولتاژ-مولتی-متر

مرحله سوم : دو سر سوکت های مولتی متر رو به فیش آداپتور متصل میکنیم تا ولتاژ رو به ما نشون بده .

 

tasisatic.ir_اتصال-سوکت-های-مولتی-متر-به-آداپتور

tasisatic.ir_اتصال-سوکت-های-مولتی-متر-به-آداپتور

در این مرحله از تست آداپتور ، اگه ولتاژ آداپتور بین 2.9 تا 3.3 ولت بود یعنی اینکه ولتاژ مطلوب هست و اگه ولتاژ خیلی بالاتر و یا پایین تر بود آداپتور معیوب هست و باید تعویض بشه.

 

tasisatic.ir_ولتاژ-آداپتور

tasisatic.ir_ولتاژ-آداپتور

مرحله چهارم : نوبت به تست جریان میرسه و باید مطئن بشیم جریان آداپتور هم در حد نرمال خودش قرار داره .

برای اینکار اول از همه ، محل اتصال فیش قرمز رنگ به مولتی متر رو روی آمپر تنظیم میکنیم ، دقت کنید که روی مولتی مترها معمولا دو قسمت برای تست جریان وجود داره که یکی از اونها برای تست میلی آمپر استفاده میشه و یکی از اونها برای تست آمپر ، ما تو این قسمت حتما روی آمپر تنظیمش میکنیم چونکه ممکنه جریان آداپتور از 1 آمپر بیشتر باشه و مولتی متر نتونه جریان رو نشون بده و معمولا بوق میزنه تا متوجه بشیم جریان بیشتر از حد انتخاب سلکتور مولتی متر هست.

 

tasisatic.ir_اتصال-سوکت-های-مولتی-متر-به-آمپر

tasisatic.ir_اتصال-سوکت-های-مولتی-متر-به-آمپر

مرحله پنجم :  دقیقا مشابه تست ولتاژ ، با این تفاوت که سلکتور مولتی متر رو روی حالت آمپر تنظیم میکنیم .

 

tasisatic.ir_تنظیم-سلکتور-مولتی-متر-روی-آمپر

tasisatic.ir_تنظیم-سلکتور-مولتی-متر-روی-آمپر

مرحله ششم : دوسر سوکت مولتی متر رو به فیش آداپتور وصل میکنیم و جریان رو اندازه میگیریم که این جریان معمولا باید بین 500 تا 900 میلی آمپر باشه.

 

tasisatic.ir_اندازه-گیری-جریان-آداپتور

tasisatic.ir_اندازه-گیری-جریان-آداپتور

 



 

 

6- استفاده از باتری به جای آداپتور :

 

قابلیت بسیار خوبی که در آبگرمکن های آیونایز بوتان در نظر گرفته شده اینه که میتونیم در مواقعی که برق قطع میشه و یا آداپتور ما خراب شده از باتری برای راه اندازی آبگرمکن استفاده کنیم .

از اونجایی که ولتاژ آداپتور 3 ولت هست پس میتونیم با استفاده از 2 عدد باتری 1/5 ولتی آبگرمکن آیونایز بوتان رو روشن کنیم .

برای اینکار خیلی راحت محفظه برد و باتری آبگرمکن رو که مشکی رنگ هست رو باز میکنیم و بعد باتری های 1/5 ولتی رو درون این محفظه که مشکی رنگه قرار میدیم.

 

محفظه برد آبگرمکن بوتان

محفظه برد آبگرمکن بوتان

نکته مهم اینه که زمانیکه میخوایم از باتری برای تغذیه آبگرمکن استفاده کنیم ، حتما باید فیش آداپتور رو از قسمت فیش خور مجموعه سیم جدا کنیم در غیر اینصورت فیش آداپتور باعث میشه باتری ها توی مدار تغذیه قرار نگیرن و آبگرمکن روشن نمیشه.

 

tasisatic.ir_محل-اتصال-سوکت-آداپتور-به-آبگرمکن-3215

tasisatic.ir_محل-اتصال-سوکت-آداپتور-به-آبگرمکن-3215

 

tasisatic.ir_محل-قرار-گیری-باتری-آبگرمکن

tasisatic.ir_محل-قرار-گیری-باتری-آبگرمکن



خب همونطور که قول داده بودیم  به بررسی ولتاژ AC و ولتاژ Dc ، آداپتور ، تفاوت آداپتور با ترانس و همچنین آداپتور آبگرمکن های بوتان و نحوه تست اونها پرداختیم.

 

در ادامه کلیپ کوتاهی از نحوه تست آداپتور آبگرمکن رو برای شما عزیزان آماده کردیم که تقدیم حضورتون میکنیم.

 

 

امیدوارم از مقاله آداپتور و انواع آن استفاده کرده باشید.

دیدگاه ها

محمد علی کلهر

سلام و خسته نباشید
از شما بخاطر مقاله و ویدئویی که زحمت کشیدین و قرار دادین ممنونم
آبگرمکن من 3215 روشن نمیشه نمیدونم از آداپتورشه یا نه.
مولتی متر هم ندارم ، بنظر شما چجوری بفهمم که مشکل داره؟
سئوال دومم اینه که قیمت آداپتورش چنده؟
سئوال سومم هم اینه که آداپتور دستگاه گارانتی داره یا نه؟ چون تماس گرفتم با یکی از همکارانتون توی رشت ایشون فرمود گارانتی قبول نمیکنه
آیا این واقعا درسته یا این بنده خدا میخواد از من الکی پول بگیره؟

مدیرکل

سلام وقت شما دوست عزیز هم بخیر باشه
با تشکر از اینکه نظرات خودتون رو اعلام میکنید و سئوالاتتون رو میپرسید.
ما مشاور راستین شما خواهیم بود و سعی میکنیم در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخ سئوالاتتون رو بدیم.
درمورد سئوالاتتون بصورت شمارشی پاسخ میدم تا متن طولانی نشه
1- برای تست آداپتور دو راه دارین : اول آداپتورتون رو روی یه آبکرمکن 3215 دیگه تست کنید اگه اون روشن شد یعنی آداپتور سالمه در غیر اینصورت آداپتور خرابه.
دوم : اگه مولتی متر ندارید آداپتور رو ببرید توی خدمات الکتریکی ها و بگید ولتاژ و جریانش رو براتون اندازه بگیرن که معمولا رایگان اینکار رو انجام میدن.

2- برای دیدن قیمت آداپتور و توضیحات کاملتر به این لینک مراجعه کنید :
https://www.mo20.ir/product/آداپتور-3215

3- آداپتور آبگرمکن های بوتان بدلیل اینکه قطعه متحرک هست و ممکنه زمین بخوره و بسوزه ، تنها قطعه ای هست که فقط موقع نصب آبگرمکن گارانتی داره و بعد از اون درصورت سوختن هزینه قطعه با مشتری هست و اون بنده خدا با صداقت باهاتون رفتار کرده و گفته ایشون صحیح هست.

امیدوارم تونسته باشم پاسخ دقیقی و جامعی به سئوالات شما داده باشم
بازهم سئوالی بود بفرمایید در خدمتم.

علی اکبر

سلام
ببخشید چطور درب محفظه باتری رو باز کنیم

مدیرکل

سلام قربان کافیه یه اهرم فشار روی محفظه داره به سمت پایین فشار بدید

Hosein Rastegari

سلام
وقتتون بخیر
بخاطر این مقاله تون کمال تشکر را دارم…????

مدیرکل

سلام خدمتگذاریم قربان

Hosein Rastegari

سلام
وقتتون بخیر
ممنون میشم در مورد آبگرمکن 5418rs هم چند تا مقاله بذارین

مدیرکل

سلام قربان چشم حتما

حمید

سلام وقت بخیر ولتاژ رو نشون میده جریان (آمپر ) رو نشون نمیده با آداپتور سالم هم چک کردم نشون نداد فک کنم زیر بار موقع جرقه فقط نشون بده درسته؟

kRbR

سلام
میخوام مغزی اب بندی و شیر احتراق اهسته ابگرمکن ۳۱۱۵ را باز کنم ولی خیلی سفت هستش لطفا راهنمایی کنید
ممنون

مدیرکل

سلام قربان ، میتونید با اسیدشویی و داغ کردن بازش کنید
قلقهای مونتاژ و دمونتاژ در دوره صفر تا صد تمام آبگرمکنهای دیواری آموزش داده شده
میتونید از لینک زیر استفاده کنید و در دوره ثبت نام کنید
https://mo20.ir/product/%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%da%a9%d8%a7%d9%85%d9%84-%d8%aa%d9%85%d8%a7%d9%85-%d8%a7%d8%a8%da%af%d8%b1%d9%85%da%a9%d9%86%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d9%88%d8%aa%d8%a7%d9%86/

IMAN

سلام ارادت، آیا میشه آبگرمکن بدون آدابتور معمولی که دارم فکر کنم ۳۱۱۵ را، مثل مدل ۳۲۱۵ آدابتوری کنم که موقع آب گرفتن روشن بشه؟ ما دیگ چیلری داریم برای استخر که تا روشن میشه چون گاز زیادی میکشه، آبگرمکن مرتب خاموش میشه و دردسری شده برای ما..ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

سید مرتضی موسوی راد

سلام قربان وقت بخیر میتونید آبگرمکن شمعکی رو به ایونایز و بالعکس تبدیل کنید اما دو نکته وجود داره
نکته اول تمام قطعات از قبیل رگولاتور گاز ، شیر برقی ، برد ، مجموعه سیم ، اداپتور و … باید بهش اضافه بهش و قطعات شمعکی حذف بشه که هزینه زیادی معمولا داره
نکته دوم بر اساس قوانین مقررات ملی اجازه تغییر در تولید کارخانه سازنده رو نداریم!
بهتره آبگرمکن 3115 رو بفروشید و یه 3215 خرید کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *